5 przykazań rekrutera IT
Wpis powstał przy współpracy z portalem bulldogjob.pl.
Czym skutecznie zainteresować kandydatów z branży IT? Owocowe wtorki, atrakcyjne wynagrodzenie, czy praca w młodym i dynamicznym zespole? Nic bardziej mylnego.
Rekrutuję na stanowiska techniczne od pięciu lat dla największych międzynarodowych klientów z branży finansowej, bankowej, ubezpieczeń, energetycznej, telekomunikacyjnej, badawczej. Obecnie skupiam się na obszarze ochrony informacji i szeroko rozumianym bezpieczeństwie IT. Przeprowadziłam rozmowy z ponad tysiącem kandydatów. Ponad stu z nich zostało zatrudnionych.
Czego mnie to nauczyło? Przedstawię pięć kluczowych kwestii, które moim zdaniem są podstawą zawodu rekrutera.
Zbierz i zrozum wymagania projektu
Poznaj potrzeby klienta zanim zaczniesz kontaktować się z kandydatami. Niezależnie, czy mówimy o projekcie w agencji rekrutacyjnej, czy w dziale wewnętrznym. Bezpośrednia rozmowa pomoże zrozumieć czego dany zespół potrzebuje. Zapytaj o używaną technologię i metodyki. Zadanie precyzyjnych pytań pokaże klientowi, że może Ci zaufać – rozumiesz, kogo poszukuje i jesteś w stanie przedstawić kandydatów najlepiej dopasowanych do wymagań.
Zebrane informacje będą przydatne podczas rozmowy z kandydatem. Będzie on mógł zdecydować, czy jego umiejętności pasują do oczekiwań organizacji. Oczywiście nie mówimy o znajomości tematu na poziomie eksperta. Chodzi o pokazanie kandydatowi, że jesteś dla niego partnerem w rozmowie.
Nie kłam
Rzetelnie przedstawiaj firmę i projekt, do którego rekrutujesz. Bywa, że ogłoszenia rekrutacyjne nie odzwierciedlają realiów stanowiska, czy projektu. Tworzone są na szybko. Treści zostają powielone z innych ogłoszeń. Takie podejście ma negatywny wpływ na odbiór pracodawcy i autora samego ogłoszenia. To właśnie rekruter jest pierwszą osobą utożsamianą z firmą, do której rekrutuje. W konsekwencji nierzetelnie przekazanych informacji może ucierpieć zarówno wizerunek firmy, jak i samego rekrutera.
Słuchaj kandydata
Kandydat sam powie Ci, co mogłoby skłonić go do zmiany miejsca pracy. Zamiast uparcie oferować prestiżowe stanowisko u lidera rynku, zapytaj kandydata wprost o to, czego on oczekuje. W zależności na jakim etapie życia znajduje się dana osoba, znaczenie będzie miała: wysokość wynagrodzenia, możliwość połączenia pracy ze studiami, stabilność zatrudnienia, wielkość zespołu, lokalizacja biura, typ i rodzaj projektu, technologie. Z perspektywy młodego rodzica sporym atutem będzie przedszkole w pobliżu biura. Zadaniem rekrutera jest znalezienie odpowiednich argumentów motywujących do zmiany pracy.
Dostosuj się
Mówimy o dostosowaniu siebie i sposobu komunikacji do rozmówcy, czyli do kierownika technicznego oraz kandydata. W obu przypadkach stawiaj na konkrety. Pamiętaj, że specjaliści, których rekrutujesz, to zajęte osoby. Nie każdy będzie w stanie poświęcić Ci czas i uwagę w godzinach pracy. Zarządzaj własnym czasem i bądź elastycznym, tak, aby efektywnie dostosować sposób i czas pracy do sytuacji.
Bądź sobą
Nie bój się być sobą. Wyłamanie się z utartych schematów zwraca uwagę i pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku. Kandydaci w sektorze IT docenią bezpośredniość i szczerość przekazu. Profesjonalne podejście połącz z szacunkiem do kandydata i humorem.
Budowanie marki osobistej to żmudny proces, który bardzo szybko można zniszczyć niekompetencją i brakiem szczerości. Pamiętaj, że swoim zachowaniem reprezentujesz nie tylko markę pracodawcy, ale również swoją. Klient i kandydat są dla rekrutera partnerami, więc traktuj ich z szacunkiem. Rzeczowo przekazuj informacje. Zanalizuj, jakie mają potrzeby i jak możesz im pomóc.